4 Ayurvedische Pitta tips om de zomer door te komen
1003
post-template-default,single,single-post,postid-1003,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

4 Ayurvedische Pitta tips om de zomer “koel” door te komen

De zon is de afgelopen tijd al volop aan het schijnen. Met de zomer in zicht, geef ik je graag wat tips mee om “koel” door het seizoen te komen.

Wist je dat binnen de Ayurveda de zomer gelinkt wordt aan Pitta dosha? Wanneer de temperatuur in de zomer oploopt, neemt ook de Pitta (= hitte) in de omgeving toe. Om het evenwicht in ons lichaam te behouden, vermindert ons inwendige Pitta zijn vuur. Hierdoor wordt er minder warmte geproduceerd, ontstaat er een verlaging in de stofwisseling en is er een afname in de spijsverteringskracht.

Zoals je hierboven hebt opgemerkt bestaan de drie dosha’s uit de Ayurveda zowel in ons lichaam als in de seizoenen. Deze drie dosha’s zijn; Vata (beweging), Pitta (transformatie) en Kapha (cohesief vermogen).

Gezien ons lichaam zich aanpast aan het nieuwe seizoen. Is het belangrijk dat wij het een handje helpen voor een goed innerlijk evenwicht. Onderstaande tips zou je hiervoor kunnen gebruiken. Belangrijk is dat je doet wat voor jou goed voelt.

 

Voeding

Tijdens de zomer is het aan te raden om minder zout, zuur, scherp/heet voedsel te eten. Door deze smaken neemt het vuur element (waar Pitta uit bestaat) toe. Het is aan te raden om voor zoete, bittere, wrange smaken en lichtverteerbaar voedsel te gaan. Op mijn boodschappenlijstje voor de zomer staan standaard, extra komkommers, (water)meloenen en kokos. Deze producten verkoelen je lichaam zonder ijskoud te zijn. Ijskoude producten aan het eind van een maaltijd vermindert namelijk de spijsverteringskracht.

 

Yoga

Yoga oefeningen kunnen je tijdens de zomer helpen afkoelen. Belangrijk is om gedurende de oefeningen ontspannen te blijven ademen en tussen de oefeningen door rustig te zitten. De schouderstand en de ploeg zijn goede houdingen voor Pitta.

In het navelgebied zit het vuurgedeelte (gekoppeld aan de zon energie), de plaats waar de spijsvertering zit. Het verkoelende gedeelte in het lijf zit rond het gehemelte (gekoppeld aan de maanenergie). Deze houdingen zorgen

voor verkoeling van het vuurgedeelte. Deze houdingen zorgen voor het draaien van de maan en zon positie en zorgen voor verkoeling.

Andere houdingen die goed zijn, zijn de cobra, de kano en de vishouding. Sluit je yoga sessie af met een verkoelende ademhalingsoefening (zie hieronder).

 

Verkoelende ademhalingsoefening

Deze ademhalingsoefening genaamd Sitali pranayama is een verkoeling voor het lichaam. Daarnaast hydrateert het je interne systeem en kalmeert het je Pitta dosha.

  • Besluit of je voor deze oefening gaat zitten of staan. Breng je voeten op heupafstand. Draai met je heupen een beetje naar links of rechts, zorg ervoor dat hij uiteindelijk recht staat. Stapel je wervels in een rechte lijn over elkaar en ontspan je schouders.
  • Open je mond en vorm een kleine “o” met je lippen. Laat je tong binnen je mond zweven, zodat het niet je tanden of tandvlees raakt.
  • Adem diep en rustig in door de mond. Voel hoe de koele lucht je lichaam binnen komt.
  • Adem langzaam en rustig uit door de neus. Raak met het topje van je tong zachtjes je gehemelte. Voel de hete lucht je lichaam verlaten.
  • Herhaal dit voor ongeveer 3-5 minuten.
  • Voel na wat deze oefening met je gedaan heeft.

 

 

Massage

Een massage met kokosolie is verkoelend voor het lichaam. Wanneer je kiest voor kokosolie, dan kun je de kokosolie gebruiken waarmee je kookt. In de zomer is de olie als het goed is vloeibaar.

Smeer jezelf in met de olie en gebruik je vingers en handpalm om de olie te verspreiden. Zet licht druk met je handpalm op het moment dat je de olie verspreid.
Wil je liever gemasseerd worden met een Pitta kruidenolie? Dan kun je kijken of er bij jou in de buurt een masseur is die de Ayurvedische massage aanbied. Hiermee breng je niet alleen je lichaam in balans, maar ook je geest.

 

Wil je meer weten? Of heb je behoefte aan een uitgebreide voedinglijst die Pitta in balans brengt? Mail mij op cammy@atelierrebalance.nl met je vraag.

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie