Wat te doen bij stemmingswisselingen? - Atelier Rebalance
870
post-template-default,single,single-post,postid-870,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Stemmingswisselingen, wat nu?

Stemmingswisselingen, het kan je zomaar gebeuren. Het ene moment heb je een gevoel van euforie. Je hebt het gevoel de wereld aan te kunnen. Alles wat je aanpakt lijkt vanzelf te gaan. En ineens, op onverklaarbare wijze, kun je wel door je knieën zakken en uitbarsten van verdriet. De wereld kan dan een minder fijne plek lijken. Je voelt je chagrijnig, verdrietig en boos. Wat is er zojuist gebeurd?

 

stemmingswisselingen

 

Oorzaken van stemmingswisselingen

Bij humeurwisselingen hoeft er geen specifieke reden te zijn voor het omslaan van de stemming. Hierdoor is de echte oorzaak voor de omslag onbekend. Meestal gaat het om een samenhang van verschillende factoren. Deze factoren kunnen zowel van lichamelijk en of psychische aard zijn. Zo kun je bij lichamelijke oorzaken denken aan hormonale veranderingen, bijvoorbeeld rond de puberteit, zwangerschap, menstruatie of overgang bij vrouwen, of de andropauze bij mannen. Een andere lichamelijke oorzaak kan bijvoorbeeld zenuwpijn zijn. Wanneer je veel last hebt van pijn, kan dit invloed hebben op hoe jij je voelt.

Psychische oorzaken kunnen bestaan uit traumatische ervaringen, stoornissen en stress. Wanneer je een traumatische ervaring hebt opgedaan, kun je moeite hebben om je gevoelens onder controle te houden. Hierdoor kun je uit balans raken, zonder dat je het door hebt.

Een beetje stress in het leven is normaal. Het kan zijn dat je wat spanning ervaart vlak voordat je op vakantie gaat. Wanneer je teveel stress ervaart over een lange periode, kan dit leiden tot stemmingswisselingen. Dit kan zich uiten in extreem emotionele reacties.

 

Wat te doen bij stemmingswisselingen?

Net zoals dat er verschillende oorzaken zijn voor de wisselingen, zijn er ook verschillende dingen die je kunt doen om het aan te pakken. Probeer eerst voor jezelf na te gaan waar je moodswings eventueel mee te maken kunnen hebben. Herken jij misschien een van bovenstaande factoren voor je klachten?  Wanneer je het voor jezelf meer helder hebt, kun je het volgende doen:

  1. Praat met iemand die je vertrouwt over je klachten. Dit kan je partner zijn, een vriend/vriendin, familie lid of je huisarts. Wellicht kan dit je helpen meer inzicht te krijgen in de factoren die van invloed zijn op je humeur.
  2. Ga bij jezelf na of je mogelijk vitamines te kort komt en vul dit aan. Vitamines die van invloed kunnen zijn op je humeur zijn: omega-3 vetzuren, vitamine B (vooral B6, B11 en B12, vitamine D, magnesium. Bij een tekort aan een van deze genoemde vitamines kun je minder lekker in je vel zitten.
  3. Ga zonnebaden in de natuur. In de zomer is het makkelijk om aan je dagelijkse portie vitamine D te komen. Tijdens de koude dagen is dit iets moeilijker, maar niet onmogelijk. Maak buiten een korte wandeling wanneer de zon het hoogst aan de hemel staat. Naast dat je hiermee toch wat vitamine D opvangt, is dit ook goed voor je geest.
  4. Slaap voldoende en probeer op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan. Hiermee breng je ook meer rust in je dagelijks ritme.
  5. Let op je ademhaling. Door je aandacht te brengen naar je ademhaling, ga je vanzelf rustiger en minder oppervlakkig ademen. Hierdoor bevind je ademhaling zich in je buik, borst en schouders in plaats van alleen bij je borst en schouders. Wanneer je het gevoel hebt dat je in een stressvolle situatie zit, probeer daar los van te komen door terug te gaan naar je ademhaling. Je zult ervaren dat je meer (hoofd)ruimte hebt nadat je dit gedaan hebt.
  6. Vervolg op punt 5, leer te relativeren. Nadat je meer (hoofd)ruimte voor jezelf hebt gecreëerd, kun je misschien voor jezelf nagaan wat de situatie voor je betekent. Kun je er eventueel op een andere manier mee omgaan? Is de situatie belangrijk genoeg voor jou om jezelf gespannen te voelen?
  7. Doe wat je leuk vind, met de mensen die je leuk vind.
  8. Leer om te ontspannen, bijvoorbeeld met een massage, een boek of sporten.
  9. Zorg voor voldoende beweging. Door te bewegen in welke vorm dan ook, maakt je lichaam de stof serotonine aan. Dit is een neurotransmitter die ook bekend staat als het ‘gelukshormoon’. Deze stof heeft een diepgaande invloed op je slaap, humeur en eetlust.

 

Zoals je ziet zijn er verschillende mogelijkheden om te doen wanneer je last hebt van stemmingswisselingen. Laat je ons weten in een reactie hieronder welke tip het beste voor jou heeft gewerkt? Mocht je nog andere tips kennen die beter voor jou werken, dan horen wij dat graag.

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie